RUJUKAN : Normaliza Abd Rahim (2018). Kajian Wacana Dan Strategi Komukasi Teori Dan Aplikasi. Universiti Malaysia Terengganu (UMT): Kuala Nerus, Terengganu Darul Aman.
JADUAL 1 : JUMLAH BILANGAN KATA
BILANGAN |
|||||
|
KELUARGA SAYA
|
NENEK DAN DATUK |
SAYANG ISTIMEWA |
HATI |
JIRAN |
KATA KERJA
|
Tersenyum *6 kali *Ms 46-48
Memandang 2 kali Ms 46-48
Menunjuk *3 kali *Ms 46-47
Menolong *6 kali *Ms 46-48
Mengutip *1 kali *Ms 46
Mengemas *1 kali *Ms 46
Bermain *2 kali *Ms 46
Menyimpan *1 kali *Ms 46
Memegang *3 kali *Ms 47-48
Menyapu *3 kali *Ms 47-48
Menyiapkan *2 kali *Ms 47
Memujuk *1 kali *Ms 47
Memanggil *1 kali *Ms 47
Berjalan *2 kali *Ms 47
Menggaru-garu *1 kali *Ms 48
Diusapnya *1 kali *Ms 48
Terdiam *1 kali *Ms 48
Tersengih *1 kali *Ms 48
Menghabiskan *1 kali *Ms 48
Bekerja *1 kali *Ms 48
Ketawa *1 kali *Ms 48 |
Bermain *1 kali *Ms 49
Mencari-cari *2 kali *Ms 49
Berjumpa *1 kali *Ms 49
Menangis *8 kali *Ms 49-51
Mengeluarkan *1 kali *Ms 49
Mengangkat *1 kali *Ms 49
Berlari *1 kali *Ms 49
Menunjuk *1 kali *Ms 50
Berdiri *1 kali *Ms 50
Berjalan *2 kali *Ms 51
Berhenti *2 kali *Ms 51
Tersenyum *1 kali *Ms 51
Memujuk *1 kali *Ms 51
Pegang *1 kali *Ms 51
Duduk *1 kali *Ms 51
Menonton *2 kali *Ms 51-52
Membantu *1 kali *Ms 51
Ketawa *2 kali *Ms 52
Bercerita *1 kali *Ms 51 |
Mendapatkan Menunjukkan Menganggukkan Berpesan Mengasingkan Menghulurkan Memberikan Tersenyum Berkongsi Berjalan Mendoakan
|
Tersenyum Berkongsi Berjalan Memerhatikan Menjadi Memakai Menaiki Membeli
Menghormati
|
Menyusun *2 kali *Ms 59
Mengemas *1 kali *Ms 59
Membaca *3 kali *Ms 59-60
Memberikan *2 kali *Ms 59-60
Berkongsi *2 kali *Ms 59-60
Bersekolah *1 kali *Ms 59
Membelek-belek *1 kali *Ms 60
Tersenyum *1 kali *Ms 60
Dibelinya *1 kali *Ms 60
Merungut *1 kali *Ms 60
Membawa *1 kali *Ms 60
Bercakap *1 kali *Ms 60
Tidur *1 kali *Ms 60
Melihat *1 kali *Ms 60
Bercerita *1 kali *Ms 60
Menemani *1 kali *Ms 60
Mendiamkan *1 kali *Ms 60
Menangis *2 kali *Ms 61
Memujuk *1 kali *Ms 61
Berdoa *1 kali *Ms 61
Melambai-melambai *1 kali *Ms 61
Menjenguk *1 kali *Ms 61 |
KATA ADJEKTIF
|
Istimewa *3 Kali *MS 43-52 Gembira *4 Kali *MS 43-52 Rindu *4 Kali *MS 43-52 Sedih *4 Kali *MS 43-52 Marah *6 Kali *MS 43-52 Keliru *8 Kali *MS 43-52 Puas hati *5 Kali *MS 43-52 Rapat *1 Kali *MS 43-52 Sibuk *2 Kali *MS 43-52
|
Istimewa *2 Kali *MS 42-56 Gembira *6 Kali *MS 42-56 Puas hati *4 Kali *MS 42-56 Sedih *7 Kali *MS 42-56 Banyak *2 Kali *MS 42-56 Baik *8 Kali *MS 42-56 Kotor *1 Kali *MS 42-56 Suka *2 Kali *MS 42-56 Besar *1 Kali *MS 42-56 |
Gembira *6 Kali *MS 45-49 Resah *5 Kali *MS 45-49 Suka *3 kali *MS 45-49 Berat *1 Kali *MS 45-49 Kecil *1 Kali *MS 45-49 *1 Kali *MS 45-49 *3 Kali *MS 45-49 Baik *2 Kali *MS 45-49 *1 Kali *MS 45-49 *1 Kali *MS 45-49 |
Ketara *2 Kali *MS 45-59 Gembira *3 Kali *MS 45-59 Bangga *2 Kali *MS 45-59 Pandai *2 Kali *MS 45-59 Banyak *1 Kali *MS 45-59 Rajin *1 Kali *MS 45-59 Suka *1 Kali *MS 45-59 Baik *1 kali *MS 45-59 |
Gembira *6 kali *MS 45-62 Simpati *3 Kali *MS 45-62 Berat *2 Kali *MS 45-62 Sedih *6 Kali *MS 45-62 Sihat *3 Kali *MS 45-62 Sakit *4 Kali *MS 45-62 Kaku *1 Kali *MS 45-62 Suka *2 Kali * MS 45-62 Pemurah *2 Kali * MS 45-62 Panas *1 Kali * MS 45-62 |
KATA NAMA
|
Alim Kamilah Ismail
|
Alim Abang Imran Kajang Melaka
|
Alim Abang Imran
Sulaiman
Mak Cik Timah
Pak Cik Yakub
Ahad * 1 Kali
|
Alim
Cikgu Anis * 10 Kali
Abang Imran
|
Alim Doktor Sulaiman
|
GANTI NAMA
|
Saya *9 kali *Ms 46-48
*2 kali *Ms 46 & 48 Dia *3 kali *Ms 46-48
Kami *1 kali *Ms 48. Nya *4 kali *Ms 46 & 48
Itu *2 kali *Ms 46-47
|
Mereka *4 kali *Ms 49-52
Nya *4 kali *Ms 46 & 48
*1 kali *Ms 50
Ini *2 kali *Ms 49-51
Sana *1 kali *Ms 50
Sini *1 kali *Ms 50
Apa *I kali *Ms 50
Mana *2 kali *Ms 52
|
Mereka *2 kali *Ms 46 & 48
*2 kali *Ms 54 Kamu *2 kali *Ms 53-55
Kita *5 kali *Ms 53-55
*4 kali *Ms 53,54 &56
*3 kali *Ms 53 & 55
Ini *5 kali *Ms 53-43
Mana *1 kali *Ms 53
|
Ini *4 kali *Ms 53-43
Itu *1 kali *Ms 57
Apa *1 kali *Ms 57
|
Saya *1 kali *Ms 60
Dia *3 kali *Ms 60
Kamu *1 kali *Ms 60
Mereka *4 kali *Ms 60-61
Nya *2 kali *Ms 60
*2 kali *Ms 60
Apa *1 kali *Ms 60 |
KATA SENDI
|
Dalam *1 Kali *MS 46 Ke *6 Kali *MS 46 - 48 Di *5 Kali *MS 46 - 48 Akan * 9 Kali *MS 46 - 48 Untuk * 8
Kali * MS 47 - 48 Kepada *1 Kali * MS 48 Daripada *1 Kali *MS 47 Dari *1 Kali *MS 47 |
Akan *1 Kali *MS 49 Ke *6 Kali *MS 49 - 51 Di *11 Kali *MS 49 - 52 Untuk * 2 Kali * MS 49 & 51 Dengan *1 Kali * MS 49 Dalam * 4 Kali *MS 49 - 50 Kepada *1 Kali * MS 50 Oleh * 1 Kali * MS 50 Dari * 1 Kali * MS 52 Daripada * 1 Kali * MS 51 Tentang * 1 Kali * MS 51 |
Dari * 2 Kali * MS 53 Kepada * 7 Kali * MS 53 - 55 Akan * 2 Kali *MS 54 Untuk *1 Kali * MS 54 Dalam * 3 Kali *MS 54 - 56 Kerana * 1 Kali * MS 56 Ke * 6 Kali * MS 54 & 56 |
Ke *7 Kali * MS 56 - 57 Dengan *6 Kali * MS 56 - 59 Akan * 1 Kali * MS 57 Untuk *8 Kali * MS 57 - 58 Di- * 2 Kali * MS 57 - 58 Dalam * 1 Kali * MS 58 Kepada * 1 Kali *MS 58 Daripada *1 Kali *MS 59 |
Oleh * 1 Kali *MS 59 Akan * 6 Kali * MS 59 - 60 Pada * 1 Kali * MS 59 Kepada *1 Kali * MS 59 Dengan * 5 Kali * MS 59 - 60 Di *2 Kali * MS 59 - 60 Ke *2 Kali * MS 60 - 61 Dalam * 1 Kali *MS 60 |
KATA ARAHAN
|
|
MS 23 1.
Panggil adik-adik dan ibu kamu 2.
Jangan letak merata tempat 3.
Kamu beri Sulaiman
|
MS 25 “Alim, mari ibu tolong!” |
|
|
KATA TANYA
|
Kenapa dengan abang, ibu? *I Kali *MS 46 |
Alim buat apa di sini? *2 kali MS 50, 51
Kenapa ayam dan itik tinggal di
sana? *2 kali *MS 51 |
Di mana beli buah-buahan ini,
bapa? *2 kali *MS 53, 54
Ibu, boleh kita beri Sulaiman sedikit
buah-buahan ini? *2 kali *MS 54
Kenapa Mak CikTimah sedih? *2 Kali *MS 55, 56
|
TIADA |
Kamu, beri saya buku ini, Alim? *3 kali *MS 60 Kenapa dengan abang, ibu? *2 kali *MS 61 |
.
JADUAL 2: PERBANDINGAN CERITA SOSIAL
|
LATAR |
WATAK |
EMOSI |
TEMA |
KELUARGA SAYA |
·
Kampung ·
Ruang tamu ·
Reban ·
Dalam Kereta ·
Dalam rumah Masyarakat Kampung ·
Masyarakat bandar ·
30 minit |
·
Alim ·
Ibu ·
Bapa ·
Nenek ·
Datuk ·
Aisyah ·
Abang Imran ·
Kak Madinah
|
·
Senyum ·
Teruja ·
Ketawa ·
Puas ·
Menangis ·
Marah ·
Sedih |
·
Kekeluargaan |
NENEK DAN DATUK
|
·
Kampung nenek dan datuk di Kajang. ·
Di ruang tamu ·
Di reban ayam dan itik |
·
Alim ·
Ibu ·
Bapa ·
Nenek ·
Datuk ·
Aisyah ·
Abang Imran ·
Kak Madinah
|
·
Gembira ·
Marah ·
Keliru ·
Sedih ·
Puas hati ·
Rindu |
·
Kekeluargaan |
SAYANG ISTIMEWA |
·
Gembira ·
puas hati ·
sedih |
·
Ibu ·
Bapa ·
Imran ·
Madinah ·
Aisyah ·
Alim ·
Mak Cik Timah ·
Sulaiman ·
Pak Cik Yakub
|
·
Rumah ·
Pasar tani ·
Rumah sulaiman ·
Luar rumah Alim ·
Luar rumah Sulaiman
|
·
Kekeluargaan |
HATI |
·
Sekolah, ·
Kelas ·
rumah ibu bapa ·
rumah jiran ·
Sebuah masyarakat yang bertanggungjawab dan prihatin
antara satu sama lain. |
·
Ibu ·
Cikgu Anis ·
Alim ·
Rakan-rakan Alim |
·
Gembira
|
·
Kemasyarakatan
|
JIRAN |
·
Luar rumah ·
Rumah ·
Bilik Alim |
·
Alim ·
Sulaiman ·
Abang Imran ·
Kak Madinah ·
Aisyah ·
Ibu |
·
Gembira ·
Ikhlas ·
Sedih ·
Keliru |
·
Persahabatan ·
Kekeluargaan |
.
JADUAL 3 : ANDAIAN DARIPADA CERITA SOSIAL
Tajuk Cerita Sosial
|
Andaian |
Keluarga Saya |
-
Cerita ini menceritakan tentang keluarga Alim, seorang budak lelaki
berumur 9 tahun. Keluarga Alim ingin memastikan bahawa Alim kenal setiap ahli
keluarga. Keluarganya terdiri daripada ibu, bapa, abang, kakak dan adik Alim.
Hal ini dapat dilihat apabila Alim menyebut setiap ahli keluarga sambil
menunjuk dengan jarinya ke arah gambar yang terletak pada dinding rumah. Alim
sentiasa ingat nama mereka kerana keluarga Alim menerapkan nilai kasih sayang
sejak awal lagi supaya setiap ahli keluarga mengenali antara satu sama lain. -
Alim merupakan seorang anak yang suka menolong buat kerja rumah seperti
mengemas permainan. Begitu juga adiknya Aisyah yang diajar untuk mengemas
mainan setelah bermain walaupun kadangkala Aisyah terlupa. Tetapi dia selalu
melihat abangnya, Alim membuat perkara tersebut dan mengikutinya. Alim
seorang kanak-kanak istimewa tetapi mempunyai daya ingatan lebih kuat
berbanding Aisyah. -
Ibu selalu memuji Alim dan mengingatkan Alim untuk membuat perkara-perkara
yang baik untuk meningkatkan motivasi dalam diri Alim. -
Alim memiliki sifat ingin belajar yang tinggi. Hal ini dapat dilihat
apabila Alim belajar menyapu sampah daripada Abang Imran dan Kakak Madinah.
Kakak dan abang kepada Alim sering menunjukkan nilai baik hati,
bertanggungjawab dan tolong menolong kerana mereka tahu bahawa Alim seorang
adik istimewa. Maka mereka perlu memberikan contoh teladan yang baik. -
Ibu Alim memiliki sifat kasih sayang yang mendalam terhadap Alim kerana
ibu Alim sentiasa menunjukkan nilai kasih sayang dalam diri Alim. Ibu selalu
memujuk Alim apabila Alim berasa resah, kecewa dan keliru. Nilai kesabaran
dalam diri ibu Alim juga memberikan ruang kepada Alim untuk mencuba perkara
baharu. -
Alim sentiasa berusaha setiap hari walaupun kadangkala berjaya dan juga
gagal dalam membuat sesuatu. Alim berusaha dengan pertolongan ahli
keluarganya. Walaupun Alim tidak tahu erti sabar dan rajin, dia telah
menunjukkan nilai tersebut dalam dirinya.
|
Nenek dan Datuk
|
-
Cerita ini memerihalkan tentang Alim dan
keluarganya yang pernah pulang ke kampung. Alim masih ingat bahawa nenek dan
datuknya mempunyai ayam dan itik. Alim sangat gembira dan tidak sabar untuk
bermain dengan binatang ternakan nenek. Hal ini dapat dilihat apabila Alim
terus mencari ayam dan itik apabila sampai di kampung halamannya. Tetapi Alim
sedih kerana tidak melihat binatang yang dicari. Nenek dan datuk terkejut
apabila melihat Alim menangis. Hal ini berkemungkinan nenek dan datuk tidak
pernah melihat Alim menangis dalam keadaan sedih dan marah. -
Alim masih sedih dan buntu malah Alim turut
mengandaikan ayam dan itiknya sudah mati. Hal ini menunjukkan Alim sangat
sayang akan bintang tersebut. Nenek
menunjukkan ayam dan itik dalam reban.
Alim kelihatan sangat gembira. -
Alim seorang kanak-kanak yang lurus. Alim jadi
keliru melihat keadaan rumah nenek dan datuk yang berlainan daripada biasa.
Alim terus menangis. Hal ini menunjukkan Alim mempunyai keadaan dan perasaan
yang tidak stabil. Dia tidak akan berpuas hati jika satu-satu perubahan itu
berlaku. -
Watak nenek dalam cerita ini menunjukkan bahasa
dia seorang yang lemah lembut dan penyayang. Ini dapat dilihat apabila Nenek
cuba memujuk Alim dengan bercerita secara terperinci tentang setiap perabot
dalam rumah tersebut. Hal ini juga berkemungkinan suara nenek yang lembut
dapat memberikan ketenangan dalam hati Alim dan membuatkan Alim berhenti
menangis. -
Selepas itu, Abang Imran, Kak Madinah dan
Aisyah melayan gelagat Alim dengan baik. Mereka kelihatan gembira
bersama-sama sambil menonton televisyen. Alim pula kelihatan gembira kerana
dia sudah dapat melihat sendiri ayam dan itik nenek yang berada dalam reban. -
Rumusannya, nilai sosial terkandung dalam
cerita sosial di atas jelas terpapar dalam diri Alim dan keluarganya. |
Saya yang Istimewa |
-
Cerita sosial ''Saya yang Istimewa" menggunakan pendekatan teks
cerita pendek. Cerita sosial ini bertemakan kekeluargaan. Inti pati cerita
pendek ini berkisar tentang seorang anak istimewa, iaitu Alim yang sangat
baik hati, suka berkongsi, dan gemar membantu ahli keluarganya. Sifat mulia
yang cuba ditonjolkan di dalam cerita ini, membuka mata masyarakat untuk
menjadi seorang yang berakhlak mulia sepeerti diri Alim. Begitu juga,
kandungan cerita ini berjaya memaparkan kisah sebuah keluarga yang harmoni
kerana, setiap watak di dalam cerita memainkan peranan masing-masing dengan
sangat berkesan sebagai sebuah ahli keluarga. Antara watak yang terlibat
ialah Ibu, bapa, Imran, Madinah, Aisyah, Alim, Mak Cik Timah, Sulaiman, dan
Pak Cik Yakub. -
Cerita sosial "Saya yang Istimewa" ini, menggunakan
penggunaan kata dan ayat yang mudah agar dapat memberi fahaman yang jelas
kepada pembaca tentang isi kandungan yang ingin disampaikan oleh penulis.
Latar yang digunakan dalam cerita sosial ini adalah di rumah Alim serta rumah
jirannya, iaitu Sulaiman. Di rumah, Alim merupakan seorang yang baik hati
serta suka membantu. Di luar rumah pula, Alim tidak malu bertegur dengan
jirannya. Sikap inilah yang perlu menjadi teladan para pembaca. Selain itu,
dari segi perasaan, cerita ini telah menekankan tiga emosi yang berbeza
iaitu, gembira, puas hati, dan sedih. Alim berasa gembira ayahnya membawa
balik banyak buah-buahan dan dia juga seronok dapat berbahagi makanan kepada
jirannya. Alim puas hati setelah memberikan buah-buahan kepada Sulaiman.
Perasaan sedih pula digambarkan oleh Mak Cik Timah yang berubah air mukanya
ketika berbual dengan Alim.
-
Cerita sosial , ‘Saya yang Istimewa’ ini banyak
memberi nilai dan pengajaran dalam kehidupan seharian masyarakat. Nilai murni
seperti baik hati, berkasih-sayang, suka berkongsi, suka membantu dan
mengambil berat jelas ditunjukkan oleh watak-watak yang terdapat dalam cerita
ini. Meskipun Alim merupakan anak istimewa, namun sikapnya sangat mulia,
wajar untuk dijadikan contoh oleh masyarakat. Nilai murni yang dipamerkan ini
perlu diserapkan dan dipraktikkan dalam kehidupan seharian.
|
Hati |
-
Penceritaan Nilai Sosial Melalui Cerita Kanak-kanak (Normaliza Abd Rahim,
2018), terdapat cerita yang berjudul Hati. Kisah mengenai cerita yang
berjudul Hati ini dapat dirumuskan bahawa ianya merupakan satu cerita
kanak-kanak yang berunsurkan teks yang pendek sahaja. Penceritaannya mudah
untuk difahami dengan penggunaan bahasa yang mudah. Selain itu, cerita
berjudul Hati ini mengutamakan tema kemasyarakatan serta sampel atau bahan
yang digunakan dalam cerita ini ialah ibu, cikgu, Alim dan rakan-rakan.
Cerita ini hanya memegang watak antara ahli keluarga, rakan-rakan dan di
sekolah pula merujuk kepada seorang guru iaitu Cikgu Anis. Akhir sekali,
cerita sosial yang berjudul Hati ini adalah berbentuk penceritaan kerana
terbentuk jalan cerita atau plot untuk menceritakan perjalanan ceritanya yang
didukung oleh penggunaan dialog untuk setiap watak memberikan ujaran
masing-masing.
-
Berdasarkan konteks dalam Cerita Sosial
yang merujuk kepada Model Penceritaan Nilai Sosial Melalui Cerita Kanak-kanak
(Normaliza Abd Rahim, 2018), terdapat cerita yang berjudul Hati yang
mengandungi tiga bahagian konteks iaitu tatabahasa, latar dan emosi. Untuk
bahagian tatabahasa, menurut cerita sosial yang berjudul Hati, penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua pembaca termasuk kanak-kanak
istimewa. Hal ini kerana susunan struktur ayat dan kosa kata yang sangat
mudah. Selain itu, pada bahagian latar pula, latar yang digunakan adalah di
sekolah, rumah ibu dan bapa serta rumah jiran. Penggunaaan tiga jenis latar
tempat ini dapat menjadikan sebuah penceritaan yang mampu menarik perhatian
pembaca. Manakala bagi konteks emosi pula, cerita sosial Hati ini hanya
menggunakan satu emosi sahaja iaitu emosi gembira. Emosi ini dapat dilihat
pada watak ibu dan Alim iaitu ibunya tersenyum dan bangga dengan Alim yang
pandai dalam segala hal dalam rumah. Jelaslah bahawa, konteks cerita sosial
berjudul Hati mudah untuk difahami dan sesuai untuk semua khalayak.
-
Berdasarkan cerita sosial yang berjudul Hati, terdapat beberapa andaian dan
kisah mengenai setiap watak dalam cerita ini. Andaian dalam cerita sosial ini
tertumpu kepada watak Alim yang mempunyai hubungan dengan orang lain selain
ahli keluarganya. Alim menjalinkan hubungan yang baik dengan rakan-rakan dan
guru sekolahnya. Alim pandai bersosial. Selain itu, watak ibu Alim sangat
mengambil berat mengenai Alim kerana dia telah membimbing Alim dari kecil
lagi mengenai persediaan diri untuk Alim mengetahui perkara asas dalam
kehidupan. Ibu Alim menunjukkan sifat kasih sayangnya terhadap Alim dengan
seiring bimbingannya. Malah, watak Cikgu Anis juga memainkan peranan dalam
membentuk kanak-kanak istimewa dengan baik. Cikgu Anis mengajari Alim tentang
pelbagai pendekatan seperti tentang jiran dan lebih kepada cara untuk
berdikari. Lantaran itu, Cikgu Anis juga menunjukkan kesedaran mengenai
nilai-nilai murni kepada Alim dan rakan-rakam sekelasnya. Sebagai rumusannya,
berdasarkan cerita sosial berjudul Hati ini, terdapat nilai baik hati, kasih
sayang, ambik berat, ikhlas, jujur, berkongsi, berterima kasih,
hormat-menghormatu dan rajin dalam diri setiap watak yang terlibat.
|
Jiran |
-
Penceritaan Nilai Sosial Melalui Cerita Kanak-kanak (Normaliza Abd Rahim,
2018) iaitu sebuah cerita yang berjudul jiran. Jiran merupakan kisah seorang
kanak-kanak yang bernama Alim yang tinggal bersama-sama keluarganya. Alim dan
keluarga tinggal bersebelahan dengan jiran mereka yang bernama Sulaiman.
Cerita ini memaparkan gaya penceritaan yang ringkas serta teks yang tidak
berat untuk kanak-kanak. Menggunakan kata dan ayat yang mudah, ianya sangat
senang difahami golongan kanak-kanak. Nilai sosial yang diberi pendekatan di
dalam cerita jiran ini ialah baik hati. Alim ialah seorang budak lelaki yang
baik hati dalam berkongsi apa sahaja yang dimilikinya, tidak kira sama ada
berkongsi dengan adik-beradiknya atau jirannya. Ia jelas menunjukkan nilai
sosial yang positif. Nilai ini patut dicontohi dan dijadikan panduan dalam
hidup. -
Selain itu, nilai yang ingin dipaparkan dalam cerita sosial jiran ini
ialah nilai kasih sayang. Iaitu kasih sayang ibu bapa terhadap anaknya, serta
kasih sayang adik terhadap abangnya. Ini dapat dilihat apabila Alim jatuh
sakit, adiknya menangis kerana risau akan Alim. Sikap yang ditonjolkan oleh
ahli keluarga Alim menunjukkan bahawa mereka sangat peka dengan keadaan
kesihatan Alim. Disebabkan Alim adalah seorang anak yang istimewa, ahli
keluarganya terutama ibunya amat risau akan keadaan Alim kerana Alim hanya
mampu berbaring apabila jatuh sakit. -
Alim mempunyai keluarga yang cukup mengambil berat terhadapnya. Bukan
sahaja ahli keluarganya, malah jirannya juga turut mengambil berat terhadap
Alim. Sikap begini wajar dicontohi terutamanya apabila hidup berjiran.
Sulaiman juga merupakan seorang jiran yang ikhlas dalam bersahabat. Walaupun
keadaan Alim tidak seperti kanak-kanak yang lain, tetapi Sulaiman tetap
berkawan baik dengannya. Sulaiman juga tidak mementingkan diri sendiri dengan
tidak memahami keadaan yang dilalui oleh Alim. -
Alim merupakan seorang kanak-kanak yang mempunyai keyakinan diri yang
tinggi. Walaupun dia adalah seorang anak yang istimewa, Alim tidak takut
untuk berkawan seperti kanak-kanak normal. Alim mampu bersahabat baik dengan
jirannya Sulaiman. -
Semangat kejiranan yang wujud dalam diri Sulaiman dan ahli keluarganya
yang mengambil berat terhadap jiran yang lain mengukuhkan lagi nilai positif
dalam cerita sosial kanak-kanak ini.
|
BUKTI KEHADIRAN
Tiada ulasan:
Catat Ulasan