Ahad, 16 Mei 2021

BBM3410-2021-MINGGU 7- VIDEO SETEMPAT

Rujukan : Normaliza Abd Rahim (2019), Multimedia dalam Bahasa. Serdang. Penerbit Universiti Putra Malaysia.

Hai kawan-kawan semua! Macam mana dengan cuti raya kalian? Seronok? Atau… tidak? Ye, saya faham mesti ada yang hilang mood bila kene raya pkp lagi sekali untuk tahun ni. Tapi, nak tak nak, kerpaksalah reda kan.. Mudah-mudahan tahun depan kita dapat raya seperti sedai kala la hendaknya. Untuk pengisian blog saya kali ini saya ingin berkongsi berkenaan dengan asas videografi, iaitu video setempat. Video setempat ini merupakan video yang diambil tanpa beralih tempat, secara sepontan dengan menerangkan hal-hal yang sedang berlaku pada ketika itu sahaja. Kebiasaanya, video ini tidak disunting dan masa hanya dalam5 minit sahaja dan juga sesuai untuk dimuat naik dalam insta story. Contoh video setempat adalah seperti berikut:


Hah, ni nak cerita sedikit la bagaimana  saya membuat video setempat ini. Sebenarnya mudah sahaja, tapi mungkin ada yang masih terpinga-ping dengan asas videografi ini. MUdah sahaja guys. Okay, first thing first, duduk diam-diam, ini bermakna punggung kita tidak akan bergalih sewaktu merakam. Kemudian, rakam dengan menunjukkan benda-benda di hadapan mata dan kemudia sekeliling kita. Tunjuklah benda tu pakai jari, senang sikit orang nak faham kan.. Then, terang la. Misalnya, cakap ‘Ini adalah antara juadah kami ketika berhari raya..bla…blaa… ni ketupat… ni rendang… sedap rendang ni.. bla…blaa.. Ha, macam tu je guys. Mudahkan?

 

Video saya ni, saya buat sewaktu beraya di rumah nenek (sebelah rumah je) pada waktu petang. Telah menjadi rutin untuk kami menziarah rumah nenek pada sebelah petang pada hari raya pertama. Dalam video ini, saya tunjukkan makanan yang dijamu di rumah nenek saya. Maaflah kualiti video tidak memuaskan. Pencahayaan agak kurang di dalam rumah nenek. Tapi tak mengapa, yang penting kawan-kawan semua dapat faham dengan apa yang dikatakan sebagai video setempat ni. Okaylah, saya berhenti sampai sini dahulu. Berjumpa di asas videografi yang seterunsya. BYE2!!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SENARAI TAJUK TUGASAN BBM3410 2021

SENARAI BERIKUT MERUPKAN SEMUA TUGASAN YANG TELAH DILAKSANAKAN SEPANJANG SATU SEMESTER KULIAH BBM3410 MULTIMEDIA DALAM BAHASA. 1. BIODATA D...